To bylo téma naší další sdílecí exkurze. 17. září 2020 jsme navštívili firmu KOMA MODULAR s.r.o. ve Vizovicích. Jednatel společnosti, pan Stanislav Martinec, se s námi podělil o to, co jako firma dělají pro podporu sdílení znalostí mezi zaměstnanci. Kromě jimi využívaných nástrojů pro sdílení znalostí jsme poznali i spoustu myšlenek, kterými management společnosti formuje firemní kulturu. Za všechny jen namátkou vybíráme, že firma nebude sepisovat, co je a co není morální, v etickém kodexu, protože morálku musí mít lidé v sobě. Nebo že po vzoru společnosti Amazon mají v zasedačce vždy jednu židli volnou. Židli, na které je cedule “zákazník”, aby si lidé při poradě uvědomili, co by tomu zákazník řekl. Nejpůsobivější však byl slib zaměstnancům, že firma nikdy nebude prodána. Šli jsme se také podívat do haly, kde moduly dostávají život pod rukama zkušených pracovníků. Překvapilo nás, jak velké využití tyto moduly mohou mít – od letištních hal, přes školy a nemocnice, až po designové obytné moduly KOMA Fashion Line Relax. V jednom takovém relax modulu jsme se pod vlivem vší té designové krásy na chvíli zasnili a představovali si, jak v něm trávíme velmi příjemnou dovolenou uprostřed panenské přírody. A pak to přišlo. Řízená Bálintovská diskuze všech účastníků na téma: Jak zvýšit odolnost firmy v dobách nepředvídatelných? Lepší téma snad ani vybrat nešlo. Nejdříve jsme si museli vysvětlit, jak vlastně vypadá odolná firma. Je nevyděšená, a proto má ve svém krizovém týmu psychologa. Buduje si disciplínu a neustále si je vědoma svých cílů. Každodenní ranní porada je pro ni jako sprcha studenou vodou. Pomáhá firmě otužovat se. Jenže stejně jako otužilost nevybudujeme ze dne na den, ani firma si nevybuduje odolnost tak rychle. Až tím, že sportujeme pravidelně třeba deset let, až tím jsme odolnější. To, jak roky ve firmě žijeme firemní kulturu, jak jsme ji dlouhá léta dosud otužovali, to se nyní projevuje v odolnosti firmy. Jenže pak přišel názor, že firma sama osobě odolná být nemůže, to mohou být jen její lidé. Takže se naše myšlenky ubíraly cestou budování lidí. Zajímavý byl i dotaz, zda je lepší se nyní orientovat na zákazníky, nebo spíše na zaměstnance. Zde pan jednatel odpověděl, že se v názoru na tuto otázku posunul a vlivem získaných zkušeností přešel k orientaci na zaměstnance. V diskuzi také zaznělo, že je třeba investovat do lidí a posilovat v nich schopnost převzít odpovědnost. Za zmínku stojí i Mistrovská KOMA škola inspirovaná Baťou, kde dochází ke sdílení znalostí a strategickému rozvoji žádoucích schopností lidí dle vize a budoucí potřeby firmy. Pouze tehdy, když dostanete člověka mimo jeho komfortní zónu, tehdy poznáte, kým opravdu je. Pozitivní je, že v krizi se sice ukazují pravé charaktery lidí, ale lidé také více táhnou za jeden provaz. Dokonce je to i správný čas myslet na vzájemnou spolupráci firem, krizové mezifiremní sdílení, sdílení výrobních kapacit a lidí. Diskuze byla opravdu plná zajímavých myšlenek.V závěru našeho setkání jsme se pak inspirovali prohlídkou obrovské nástěnné malby ztvárňující klíčové momenty života firmy a povídáním o vizi a budoucích plánech firmy.
Jak se účastníkům na exkurzi líbilo?
-“Prostředí exkurze bylo absolutně nejlepší jaké mohlo být. Samotná vstřícnost a otevřenost pane majitele posunula diskuzi a celé dopoledne na opravdový zážitek. Sdílecí exkurze mají určitě význam.” Hana, Chief Financial Officer.
-“Vše.” Zuzana, poradkyně projektu krajská rodinná politika.
-“Názory pana ředitele Martince a jeho styl vedení firmy.” Miroslava, personalistka.
-“Vize pana Martince, jeho nasazení.” Martin, výkonný ředitel.
-“Jednoznačně hostitel akce pan Martinec se svými vizemi a přesvědčením, že všechno se dá dělat lépe.” Pavel, HR manažer.
Děkujeme panu jednateli a celé společnosti KOMA MODULAR s.r.o., že se nám tolik věnovali a byli na sdílecí exkurzi perfektně připraveni. Byl to opravdu nabytý a inspirující den. O tom ostatně svědčí i komentář jednoho z účastníků: “Sdílecí exkurze mají smysl.” Chcete jít s námi na další sdílecí exkurzi? Nebo ji dokonce chcete uspořádat u Vás a získat tak náměty od účastníků k tématu, které si pro diskuzi zvolíte?