Všechno se mění, a tak i naše sdílecí exkurze změnila podobu a vstoupila do online světa. Hostitelem nám byla společnost Slezská diakonie v Českém Těšíně. Vzhledem k tomu, že jsme si tentokrát nechtěli prohlédnout žádnou výrobní halu, jak tomu u sdílecích exkurzí obvykle bývá, o nic jsme v onlinu nepřišli. Místo toho jsme zažili, že se i v této formě dá přenést na lidi nadšení a zápal pro věc.
Poté, co se nám organizace Slezská diakonie představila, seznámila nás se svými způsoby sdílení informací a znalostí. Obdivovali jsme vlastní vzdělávací středisko, díky kterému má organizace možnost uzpůsobovat si vzdělávací aktivity na míru podle toho, jaké vzdělávací potřeby se ukáží z motivačně-hodotících rozhovorů. Za zmínku stojí i motivace pracovníků k podávání inovačních návrhů a jejich prezentace formou Dne D, dále pak online kampaně Společnou cestou ke zdraví, či videa ukazující dobrou a špatnou praxi při práci.
Seznámili jsme se s tím, co společnost vedlo k tomu, že se zaměřila na age management a jak při realizaci projektu age managementu postupovala. Uvědomili jsme si, že age management není jen o věnování pozornosti zdraví pracovníků, ale i o zcela jiných HR marketingových aktivitách než dosud. Pak bylo jasné, proč je třeba vyškolit HR pracovníky na kariérní poradce či pořádat kulaté stoly o mezigeneračním soužití a slaďování práce a soukromí. Seznámili jsme se se všemi cíli projektu a uvědomili si, že k tomu, abyste mohli dělat takové věci, musíte mít obrovskou podporu vedení.
A co Vy? Máte vedení, které nemá pocit, že age management je pro Vaši firmu potřebné téma? Pak se podívejte do čísel a poodhalte jim věkovou strukturu zaměstnanců s výhledem na dalších 5-10 let. Čísla je přesvědčí.
V druhé části naší online sdílecí exkurze jsme spolu vedli řízenou Bálintovskou diskuzi. Tedy způsob diskuze s pevně danými kroky, kterými nás prováděla moderátorka Jana. Hloubavě jsme se zamýšleli nad tématem: Jak zvýšit odpovědnost a loajalitu liniových manažerů za výstupy celé organizace? Při diskuzi zaznělo spoustu skvělých nápadů a praktických i inspirujících tipů. Uvědomili jsme si, proč je třeba neustále s lidmi sdílet svou vizi a seznamovat je se záměry organizace. Jak je důležité podporovat integritu. Že je vhodné komunikovat i problémy a společně sdílet i příběhy o tom, k čemu ty problémy vedly. Zde může pomoci koučovací styl vedení rozhovorů, ale i to, že si ujasníme, kdy s lidmi o věcech diskutujeme a že jsou i situace, kdy se prostě diskutovat nemá. Pochopili jsme, jak je obtížné změnit názor a jakou sílu pak může mít podpora a ocenění pro toho, kdo ze své komfortní zóny vystoupí. Podstatné je však komunikovat a vážit si každého pracovníka i jeho zkušeností.
Děkujeme všem, kteří se dnešní sdílecí exkurze zúčastnili. Přispěli jste skvělými myšlenkami a zajímavými nápady. Zvláštní poděkování pak patří hostitelské organizaci – Slezské diakonii v Českém Těšíně, která se s námi podělila o svůj propracovaný age management, svůj způsob sdílení znalostí i informací a své nadšení pro práci s lidmi. Bylo to úžasné.