V květnu se Praha stala centrem evropské pracovní a organizační psychologie. Na 22. ročníku prestižního kongresu EAWOP 2025 (European Association of Work and Organizational Psychology) se sešly stovky výzkumníků, expertů a praktiků z celého světa – a PeopleFirst u toho nechyběl.
Naše členka Jana Matošková zde prezentovala výsledky společného výzkumu se Slavkou Silberg z Univerzity Palackého, zaměřeného na to, jak věk a gender ovlivňují sdílení znalostí na pracovišti. Výstupy studie přinášejí důležité poznatky o tom, jak přizpůsobit HR strategie tak, aby organizace dokázaly efektivně pracovat s demografickou rozmanitostí a posilovat udržení klíčových znalostí v týmech.
Jana vystoupila v rámci tematického sympozia LeverAge: Interpersonal-level Perspectives on Work, Aging and Retirement, které bylo součástí mezinárodní výzkumné sítě COST Action CA22120. Právě tato iniciativa její účast na konferenci také podpořila.
Mezi hlavní zjištění výzkumu patří například:
- Ženy častěji sdílejí znalosti z vnitřní motivace a považují tradiční zdroje informací za užitečnější.
- Muži se více věnují formální dokumentaci a jsou ke sdílení znalostí motivováni spíše z vnějších důvodů.
- Mladší zaměstnanci mají pozitivnější vztah k digitálním nástrojům pro sdílení znalostí, zatímco starší pracovníci vnímají větší sebedůvěru v samotném procesu sdílení, ale hodnotí tyto nástroje kritičtěji.
Výsledky byly prezentovány před mezinárodním publikem odborníků, Ph.D. studentů i praktiků, čímž přispěly nejen k propagaci výzkumných aktivit PeopleFirst, ale i k viditelnosti samotného projektu LeverAge. Diskuse v rámci sympozia podtrhla důležitost věkové a genderové diverzity při nastavování efektivních znalostních strategií v organizacích.
„Byla to skvělá příležitost vidět, jak výzkum v oblasti diverzity rezonuje s aktuálními výzvami evropského trhu práce a HR. Inspiraci jsme si odvezli nejen pro další výzkum, ale i pro praktické doporučení v oblasti řízení lidí,“ říká Jana.
Těší nás, že i prostřednictvím naší účasti na akcích, jako je EAWOP, můžeme přispívat k tomu, aby organizace lépe porozuměly tomu, co skutečně podporuje sdílení znalostí – napříč generacemi i genderem.

Napsat komentář